Monday, March 19, 2007

H,

Lethe literally means ‘forgetfulness’ or ‘concealment’. In Greek mythology, Lethe is one of the several rivers of Hades. Drinking from the river Lethe caused complete forgetfulness. Some ancient Greeks believed that souls were made to drink from the river before being reincarnated, so they would not remember their past lives.

這是我曾經讀過的,有關Lethe的文字.

******

與希臘男子L談起英國文學,他問我為何莎士比亞總是多次把Lethe用作場景,在<<凱撒大帝>>,在<<第十二夜>>. 我們從文學談到希臘神話,突然想到傳說中的奈何橋,孟婆湯.不喝忘情水,就過不了奈何橋,不得投生轉世....喝一口,忘掉前緣往昔.......我給他如是說.


今生已知前生事.三生石上留姓氏.不知來生他是誰.飲湯便忘三生事.

這都是傳說中的故事.

你說不相信因果輪迴的前世今生,認為人與人的相遇相知,是冥冥中安排,是緣份.於我而言,這一連串的,都是些不真確的起和滅.在獨自的空間裡,我正在學習如何不再堅持,並牢記著那剛學會的,不熟練的放下.